;www.konecnejsme.unas.cz



Rusko - Transsibiřská magistrála

datum cesty: 17.7. - 1. 8. 2009
v sestavě: Tomáš, Jarda


Vladivostok - Ussurijsk - Spass Dalnyj - ozero Chanka - Chabarovsk - Ulan Ude - monastir Ivolginsk Datsan - Bajkal - Pribajkalsky zapovednik - Irkutsk - Moskva

  Fotogalerie:

IMG_0161

Vladivostok

IMG_0045
Vladivostok
IMG_0052
Vladivostok
IMG_0077
Vladivostok
IMG_0083
Vladivostok
IMG_0086
Vladivostok
IMG_0108
Vladivostok
IMG_0109
Vladivostok
IMG_0140
Vladivostok
IMG_0145
Vladivostok
IMG_0153
Vladivostok
IMG_0161
Vladivostok
IMG_0154
Vladivostok

Východní část magistrály z Vladivostoku přes Chabarovsk do Ulan Ude

IMG_0290
Dalnecerensk
IMG_0240
mezi Novoselskoje a ozerem Chanka
IMG_0351
Chabarovsk
IMG_0364
Chabarovsk
IMG_0394
pohledy  z vlaku
IMG_0407
pohledy  z vlaku
IMG_0419
na cestě
IMG_0435
kilometráž
IMG_0511
na cestě
IMG_0535
pohledy  z vlaku
IMG_0563
pohledy  z vlaku
IMG_0566
pohledy  z vlaku
IMG_0604
pohledy  z vlaku
IMG_0684
pohledy z vlaku
IMG_0709
pohledy  z vlaku
IMG_0710
pohledy  z vlaku
IMG_0717
pohledy  z vlaku
IMG_0826
pohledy  z vlaku
IMG_0892
Leninova hlava v Ulan Ude
IMG_0885
Ulan Ude

Datsan

IMG_0960
Datsan
IMG_967
Datsan
IMG_1009
Datsan
IMG_1041
Datsan
IMG_1073
Datsan
IMG_1099
Datsan
IMG_1124
Datsan
IMG_1149
Datsan

Bajkal a cesta z Irkutsku do Moskvy

IMG_1186
Bajkal
IMG_1203
Bajkal
IMG_1213
Bajkal
IMG_1274
Bajkal
IMG_1282
Bajkal
IMG_1298
Bajkal
IMG_1450
kamarádi z vlaku
IMG_1451
kamarádi z vlaku
IMG_1454
na cestě
IMG_1465
pohledy  z vlaku
IMG_1476
pohledy  z vlaku
IMG_1483
pohledy  z vlaku

Moskva

IMG_1583
Moskva
IMG_1594
Moskva
IMG_1613
Moskva - GUM
IMG_1615
Moskva
IMG_1621
Moskva
IMG_1701
Moskva
IMG_1735
Moskva
IMG_1799
Návrat


counter

I cesta může být cíl

Projet si celou transsibiřskou magistrálu je pošetilým snem všech milovníků vlaků a cestovatelů, které láká krajina i lidé dálného východu. Lesy nekonečné tajgy se střídají s barevnými lukami a zvlněnou krajinou se jako had vlní i půl druhého kilometru dlouhý nákladní vlak. Vy to všechno pozorujete z okna vašeho pojezdu, který se vám na týden stal domovem. S hrnkem horkého čaje ze samovaru nasáváte tu atmosféru kolem vás. Okno míjí jedna bříza za druhou, vycházející a zapadající slunce barví svět do zlatova, zatímco mlžné deky pomalu odkrývají a přikrývají louky i dřevěné osady. Vlak co "chvíli" (ale také i třeba i po několika hodinách) přerušuje svou pouť na nádražích velkých i malých ruských měst a perónový život se rychle snaží oslovit všechny, kteří dočasně opustili svá kupéčka a nyní se po betonovém náspu promenádují jako na lázeňské kolonádě.
"Pirožky, kartošky, sasíčka v těstíčke,...., maroženoje!" rozléhá se volání po celém nástupišti.
Vezmu si tedy jeden stakánčik zmrzliny a mířím prohodit pár slov k šestnáctému vagónu, který obývá od Irkutska spřátelný mladý dánský pár. Cestou mne však zastaví děvčata z vedlejšího vagónu, s nimiž jsem se zkamarádil až během cesty. Tedy zejména během jednoho nočního mezivozového mejdanu, zpunktovaného ruskými vojáky. S těmi jsem se dal do řeči už ani nevím kdy. Ujistil jsem je, že, i když mne kocovina už konečně přešla, vodku v mém jídelníčku od teď už nahradím výhradně nealkoholickým kvasem. Za chvíli už nás ale slečny průvodčí vyzývají k návratu do vlaku, pohneme se zas o kus dál. Nástupiště je v mžiku liduprázdné. Ve dveřích každého z vagónu stojí dívka a žlutou vlaječkou signalizuje výpravčímu, že jí svěřený díl vlaku je připraven k odjezdu.

"A stálo to za to?" zeptal se mne )nejeden) kamarád tady v Čechách, v jehož očích je týden strávený ve vlaku jen nesmyslným zabitím posledních školních prázdnin. Stálo to za to, určitě to stálo za to. Zážitky z transsibiřské magistrály nejsou tak komerční a připravené jako dovolené s cestovkou. Nepřivezl jsem si ani fotky populárních míst nebo dech beroucích přírodních úkazů, nenavštívil jsem téměř žádnou historickou památku a ani nezdolal horu. Vždyť tenhle výlet měl taky původně naplánované jen dva pevné body - Vladovostok a Moskvu a jinak měl být hlavně o lidech a o železnici. A to skutečně i byl. Celý ten scénář naší cesty napříč Ruskem se vlastně odvíjel úplně improvizovaně, spíš nahodile ale fungovalo to báječně - nestačil jsem se nebavit.
"Jistěže stálo." odpověděl jsem tedy "I cesta může být přece cíl." A my jseme si ji jen rozdělili na několik zastávek.





Tipy a užitečné rady

Který zvolit směr?
Sednout na vlak tady v Praze a dojet až do Vladivostoku má jistě své kouzlo, ale z praktických i finančních důvodů jsme nakonec volili variantu obrácenou. Prvním z těchto důvodů bylo absolvovat ten jeden přelet letadlem raději hned na začátku než na konci. (Mimochodem letadlo vyjde levněji než vlak). Druhým důvodem je dostupnost lístků do vlaku, které si ve Vladivostoku nakoupíte bez potíží, a to na libovolné úseky celé cesty. Zejména problematický předem vyprodaný úsek mezi Irkutskem a Moskvou tak kupujete v týdenním předstihu, zatímco v Moskvě se vám může stát že nejbližší volný vlak (levnější jízdenky) na východ seženete až za několik dní. Třetím důvdoem je sama Moskva, kterou je lépe navštívit až když jste v Rusku trochu "otrkanější".

Jak se tam dostat a kolik to stojí?
Zpáteční letenka do Moskvy nás vyšla z Berlína se společností Austrian / Lufthansa na 4200 Kč (včetně poplatků a s přestupem ve Vídni).
Přelet Moskva-Vladivostok pak vyšel včetně poplatků se společností Transaero na 7000 Kč, ale při včasné rezervaci se dají sehnat i za 5500 Kč u společností S7.

Jakými jezdit vlaky?
Přes léto jezdí po magistrále velké množství osobních vlaků různých typů a cen. Na velké vzdálenosti je nejlepší využít transsibiřské vlaky, které jezdí mezi nejvýznamnějšími rusksými městy (Chabarovsk, Irkutsk, Omsk, Novosibirsk, Perm, atd.). V jízdím řadu těchto vlaků se ovšem rozlišuje sudý a lichý den (dáno datumem) a všude je uváděn moskevský čas. Na krátké vzdálenosti jezdí "Obst" obyčejné osobní vlaky, kterých není mnoho, a dále také exituje ekvivalent našich vlaků linky S, což jsou tzv. "prigorodne pojezdy". Ty jezdí spíše jen ráno nebo večer a pouze v rámci velkých měst, příp. jejich nejbližšího okolí (např. Vladivostok - Ussurijsk, okolí Chabarovsku, z Ulan Ude podél Bajkalského jezera - ale ne do Irkutsku, aj.).

U transibiřských vlaků leze zakoupit lístek do kupéčka (I. a II. třída) - 4 lidi v kupé, nebo výrazně levnější plackartu (až 40 lidí ve vagónu, nejsou kupéčka ale separované kóje pro 4 lidi a 2 lidi na palandě přes poličku naproti). Tyto vlaky se většinou zaplní na noc a k ránu se zase vyprázdní. Cena lístku vychází v přepočtu asi na 1,50 Kč za kilometr (II. třída) a 1 Kč za kilometr (plackarta a obst vlaky) Vůbec nejlevnější variantou cestování jsou prigorodné pojezdy (0,5 Kč za km) se svýma dřevěnýma lavicema a nezapomenutelnou atmosférou různých prodávajících nebo jen tak zpěvem vydělávajících lidí.

Kde bydlet?
Hotely jsou vesměs drahou záležitostí, každopádně po příletu do Vladivostoku se na aklimatizaci ubytování určitě hodí. V ohromném pobřežním komplexu vizáže zašlé slávy jsme byli ubytováni za 2000RUB za dvoupokojový pokoj včetně výborné samoobslužné snídaně. V Ulan Ude jsme šli podle Lonely planet průvodce do nejlow-costovějšího hotelu Zolotyj Kolos, kde vyšlo ubytování asi na 4OORUB na noc na osobu. Vypadalo to trošku jak ve věznici, ale společné záchody a teplá sprcha fungovaly a to stačí. Zajímavé a laciné ubytování skýtá každé větší nádraží v tzv. "komnatách oddycha". Stačí se optat kohokoli na nádraží a rádi vás ubytují (cca 500-800RUB, záchod a umyvadlo ano, sprcha za přípaltek). Musíte se však smířit s tím, že vás během noci kousek za oknem budou každých patnáct minut míjet dlouhé nákladní vlaky, na jejichž hluk a vibrace si časem zvyknete. Trávíte-li noci ve vlaku, v jídelním voze je k dispozici sprcha, dvě toalety v každém vagónu jsou udržovány v dokonalé čistotě. V Moskvě komnatu oddycha neposkytují cizincům a musíte do nějakého hotelu, nebo najít na internetu budget ubytování, my jsme podle LP zkusili paní Galinu, měla zrovna volno, takže jsme přenocovali asi za 500 RUB za noc.





© Tomáš Kafka, 2019. Veškeré uveřejněné fotografie a texty podléhají autorským právům a jsou určeny jen k prohlížení na těchto stránkách.
Kopírování a další šíření veškerého obsahu jen se souhlasem autora, není-li uvedeno jinak.