|
I cesta může být cíl
Projet si celou transsibiřskou magistrálu je pošetilým snem všech milovníků vlaků a cestovatelů, které
láká krajina i lidé dálného východu. Lesy nekonečné tajgy se střídají s barevnými lukami a zvlněnou
krajinou se jako had vlní i půl druhého kilometru dlouhý nákladní vlak. Vy to všechno pozorujete z okna
vašeho pojezdu, který se vám na týden stal domovem. S hrnkem horkého čaje ze samovaru nasáváte tu
atmosféru kolem vás. Okno míjí jedna bříza za druhou, vycházející a zapadající slunce barví svět do
zlatova, zatímco mlžné deky pomalu odkrývají a přikrývají louky i dřevěné osady. Vlak co "chvíli"
(ale také i třeba i po několika hodinách) přerušuje svou pouť na nádražích velkých i malých ruských měst
a perónový život se rychle snaží oslovit všechny, kteří dočasně opustili svá kupéčka
a nyní se po betonovém náspu promenádují jako na lázeňské kolonádě.
"Pirožky, kartošky, sasíčka v těstíčke,...., maroženoje!" rozléhá se volání po celém nástupišti. Vezmu si tedy jeden
stakánčik zmrzliny a mířím prohodit pár slov k šestnáctému vagónu, který obývá od Irkutska spřátelný mladý dánský pár.
Cestou mne však zastaví děvčata z vedlejšího vagónu, s nimiž jsem se zkamarádil až během cesty. Tedy zejména
během jednoho nočního mezivozového mejdanu, zpunktovaného ruskými vojáky. S těmi jsem se dal do řeči už ani nevím kdy.
Ujistil jsem je, že, i když mne kocovina už konečně přešla, vodku v mém jídelníčku od teď už nahradím
výhradně nealkoholickým kvasem. Za chvíli už nás ale slečny průvodčí vyzývají k návratu do vlaku, pohneme se
zas o kus dál. Nástupiště je v mžiku liduprázdné. Ve dveřích každého z vagónu stojí dívka a žlutou vlaječkou
signalizuje výpravčímu, že jí svěřený díl vlaku je připraven k odjezdu.
"A stálo to za to?" zeptal se mne )nejeden) kamarád tady v Čechách, v jehož očích je týden strávený ve vlaku
jen nesmyslným zabitím posledních školních prázdnin. Stálo to za to, určitě to stálo za to. Zážitky z transsibiřské
magistrály nejsou tak komerční a připravené jako dovolené s cestovkou. Nepřivezl jsem si ani fotky populárních míst nebo dech
beroucích přírodních úkazů, nenavštívil jsem téměř žádnou historickou památku a ani nezdolal horu. Vždyť tenhle výlet měl
taky původně naplánované jen dva pevné body - Vladovostok a Moskvu a jinak
měl být hlavně o lidech a o železnici. A to skutečně i byl. Celý ten scénář naší cesty napříč Ruskem se vlastně
odvíjel úplně improvizovaně, spíš nahodile ale fungovalo to báječně - nestačil jsem se nebavit.
"Jistěže stálo." odpověděl jsem tedy "I cesta může být přece cíl." A my jseme si ji jen rozdělili na několik zastávek.
Tipy a užitečné rady
Který zvolit směr?
Sednout na vlak tady v Praze a dojet až do Vladivostoku má jistě své kouzlo, ale z praktických i finančních důvodů
jsme nakonec volili variantu obrácenou. Prvním z těchto důvodů bylo absolvovat ten jeden přelet letadlem raději
hned na začátku než na konci. (Mimochodem letadlo vyjde levněji než vlak). Druhým důvodem je dostupnost lístků do vlaku, které si ve
Vladivostoku nakoupíte bez potíží, a to na libovolné úseky celé cesty. Zejména problematický předem vyprodaný úsek
mezi Irkutskem a Moskvou tak kupujete v týdenním předstihu, zatímco v Moskvě se vám může stát že nejbližší volný vlak
(levnější jízdenky) na východ seženete až za několik dní. Třetím důvdoem je sama Moskva, kterou je lépe navštívit
až když jste v Rusku trochu "otrkanější".
Jak se tam dostat a kolik to stojí?
Zpáteční letenka do Moskvy nás vyšla z Berlína se společností Austrian / Lufthansa na 4200 Kč (včetně poplatků a s přestupem ve Vídni).
Přelet Moskva-Vladivostok pak vyšel včetně poplatků se společností Transaero na 7000 Kč, ale při včasné rezervaci se dají sehnat i za 5500 Kč u společností S7.
Jakými jezdit vlaky?
Přes léto jezdí po magistrále velké množství osobních vlaků různých typů a cen.
Na velké vzdálenosti je nejlepší využít transsibiřské vlaky, které jezdí mezi nejvýznamnějšími
rusksými městy (Chabarovsk, Irkutsk, Omsk, Novosibirsk, Perm, atd.). V jízdím řadu těchto vlaků
se ovšem rozlišuje sudý a lichý den (dáno datumem) a všude je uváděn moskevský čas. Na krátké
vzdálenosti jezdí "Obst" obyčejné osobní vlaky, kterých není mnoho, a dále také exituje ekvivalent našich
vlaků linky S, což jsou tzv. "prigorodne pojezdy". Ty jezdí spíše jen ráno nebo večer a pouze v rámci
velkých měst, příp. jejich nejbližšího okolí (např. Vladivostok - Ussurijsk, okolí Chabarovsku, z Ulan Ude podél
Bajkalského jezera - ale ne do Irkutsku, aj.).
U transibiřských vlaků leze zakoupit lístek do kupéčka (I. a II. třída) - 4 lidi v kupé, nebo
výrazně levnější plackartu (až 40 lidí ve vagónu, nejsou kupéčka ale separované kóje pro 4 lidi a 2 lidi
na palandě přes poličku naproti). Tyto vlaky se většinou zaplní na noc a k ránu se zase vyprázdní. Cena lístku
vychází v přepočtu asi na 1,50 Kč za kilometr (II. třída) a 1 Kč za kilometr (plackarta a obst vlaky)
Vůbec nejlevnější variantou cestování jsou prigorodné pojezdy (0,5 Kč za km) se svýma dřevěnýma lavicema
a nezapomenutelnou atmosférou různých prodávajících nebo jen tak zpěvem vydělávajících lidí.
Kde bydlet?
Hotely jsou vesměs drahou záležitostí, každopádně po příletu do Vladivostoku se na aklimatizaci
ubytování určitě hodí. V ohromném pobřežním komplexu vizáže zašlé slávy jsme byli ubytováni za
2000RUB za dvoupokojový pokoj včetně výborné samoobslužné snídaně. V Ulan Ude jsme šli podle
Lonely planet průvodce do nejlow-costovějšího hotelu Zolotyj Kolos, kde vyšlo ubytování asi na 4OORUB na noc na
osobu. Vypadalo to trošku jak ve věznici, ale společné záchody a teplá sprcha fungovaly a to stačí.
Zajímavé a laciné ubytování skýtá každé větší nádraží v tzv. "komnatách oddycha". Stačí se optat kohokoli
na nádraží a rádi vás ubytují (cca 500-800RUB, záchod a umyvadlo ano, sprcha za přípaltek). Musíte se však smířit s tím, že vás během noci kousek za oknem budou každých
patnáct minut míjet dlouhé nákladní vlaky, na jejichž hluk a vibrace si časem zvyknete.
Trávíte-li noci ve vlaku, v jídelním voze je k dispozici sprcha, dvě toalety v každém vagónu jsou udržovány v dokonalé čistotě.
V Moskvě komnatu oddycha neposkytují cizincům a musíte do nějakého hotelu, nebo najít na internetu budget ubytování,
my jsme podle LP zkusili paní Galinu, měla zrovna volno, takže jsme přenocovali asi za 500 RUB za noc.
|